travelwithkids.net

Treinvakantie met kinderen

Route door Oostenrijk en Duitsland

In deze blog vertel ik jullie alles over onze treinvakantie met kinderen naar Oostenrijk en Duitsland. Wij hebben namelijk in de herfstvakantie een treinreis gemaakt met een Interrail kaart door Duitsland en Oostenrijk. Oostenrijk is zo’n fijn land voor een gezinsvakantie. Er is zoveel te doen, voor groot en klein. Klimmen, fietsen, wandelen, pony rijden, bergspeeltuinen, meren, kajakken en zwemmen.

De herfst is een prachtig jaargetijde om de ruige natuur in Oostenrijk te ontdekken. Het gras in Oostenrijk is altijd net iets groener, de lucht net iets schoner en blauwer en de warme gloed van het najaarszon is daar nog nét iets mooier. En met een treinvakantie met kinderen dit beleven maakt het net iets avontuurlijker! Wij hadden alleen de eerste 2 nachten geboekt en daarna zagen we wel verder. De reisdagen met de trein zijn ook echt dagen om van de uitzichten te genieten. Je glijd stilletjes door de mooiste landschappen, van liefelijke alpenweides tot aan ruige bergmassieven met alleen een onstuimige rivier naast je. Echt genieten!

Deze blog is geschreven door Ingrid.

Treinvakantie met kinderen Duitsland
Duitsland met kinderen

Treinvakantie met kinderen - tips

Treintickets kopen

Voor onze treinvakantie met kinderen hebben we een Global Pass van Interrail gekocht, hiermee konden we vijf reisdagen binnen een maand maken. Er zijn ook andere passen beschikbaar, deze bestel je gemakkelijk via de website van Interrail. Je betaalt alleen voor de volwassenen, kinderen tot 12 jaar reizen gratis mee. Met de Global Pass mag je één reis in Nederland maken om het land uit te komen en één reis om weer terug te komen. Wij kozen ervoor om in Venlo (we wonen in omgeving Eindhoven) de auto te parkeren en daar op de regionale trein naar Düsseldorf te stappen. Vervolgens stapte we over op de ICE naar München.

Beperk je overstappen

Probeer zo weinig mogelijk overstappen te maken en wees flexibel, want ook in Duitsland hebben treinen vertraging. De eerste 2 nachten sliepen we in Tirol Lodge in Ellmau. Via de app van de Deutsche Bahn hadden we de meest ideale treinrit uitgekozen naar Wörgl in Oostenrijk om vanaf daar met de bus naar Ellmau te gaan. In zo’n 7 uurtjes zouden we in Oostenrijk zijn. Easy, niet? Maar helaas had onze allereerste trein in Venlo een flinke vertraging en vertrok uiteindelijk niet. Daarmee misten we ook onze ICE in Düsseldorf. Hiermee liep direct de gehele dag anders. Want ook de bus in Wörgl zouden we niet halen en die reed maar om de 4 uur. Dus wees flexibel! Met alle apps is het gelukkig wel heel makkelijk om weer nieuwe verbindingen te vinden, maar zoals we al zeiden, wees flexibel en zie het als avontuur. Het is dan ook wel meteen het voordeel van de Interrail Pass, want die is geldig in (bijna) alle treinen en geeft dus direct veel flexibiliteit. Koop je een goedkoop Supersparprijs ticket voor de ICE dan moet je opletten, want die is dus alleen geldig op jouw specifieke treinrit.

Handige apps voor je treinvakantie met kinderen

Reserveer voor de ICE en internationale treinen altijd zitplaatsen via de app van de Deutsche Bahn. Dit kost weinig voor gezinnen, maar geeft je veel plezier! Je kunt dat altijd last minute doen, dus geen probleem als je plots een andere trein neemt. De Interrail app en de sites/apps van de Deutsche Bahn, Öbb en VVT (beide Oostenrijk) zijn een must!

Ontvang onze GRATIS preset voor de allermooiste vakantiefoto's

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang GRATIS onze favoriete preset voor nog mooiere vakantieherinneringen.

Treinvakantie met kinderen - Ellmau Oostenrijk

De accommodatie in Ellmau, Tirol Lodge met verwarmd zwembad en fijne familiekamers was heerlijk!  Het ligt in het WilderKaiser gebied. Voor gezinnen het walhalla, met op iedere bergtop zo ongeveer een hele fijne bergspeeltuin.

De Tirol Lodge ligt direct naast de lift omhoog. Maar je kan ook wandelend de berg op, en dat deden wij. Een wandeling van in totaal 12 km. Het laatste stukje is wat pittig, maar voor sportieve kids is dit prima te doen. Wandelroutes in de bergen werken net zo als skipistes. Blauw is licht en rode routes zijn wat zwaarder en steiler. Bovenop de Hartkaiser ligt Ellmi’s Zauberwelt. Een speelparadijs voor de kinderen, met trampolines, speeltuin, waterspeelplaats enz. En een lekkere Kaiserschmarrn bij het bergrestaurant is altijd een fijne beloning na zo’n wandeling! Beentjes rust en de warme bergzon op onze snoetjes.

Treinvakantie met kinderen - Salzburg Oostenrijk

Vanuit Ellmau zijn we met de bus naar St. Johann in Tirol gegaan, waar we de rechtstreekse trein van 2 uur en 20 minuten naar Salzburg hebben gepakt. Dit treintraject dwars door het Salzburgerland is echt schitterend. Wij hadden ook geluk met een stralende zonnige dag. Iedere reisminuut was prachtig!

In Salzburg waren we maar één dag, maar we zouden zeker nog eens teruggaan. Een heerlijke stad om door te struinen. Wij hadden in een split second besloten om de hop on hop off bus te pakken. Achteraf veel te duur, voor wat het voorstelde. Onze tip zou zijn om de binnenstad lopend te verkennen en misschien ook een dag fietsen te huren om ook wat verder buiten de stad te komen, bijvoorbeeld naar Schloss Hellbrun. Daar zit ook dierentuin Hellbrun. Verder heeft Salzburg een leuk speelgoedmuseum. Of stap in de kabelbaan bij vesting Hohensalzburg.

Wat ons opviel in Salzburg, het is er zo schoon, netjes en veilig. Eigenlijk zoals overal in Oostenrijk. We vonden het ook een romantische stad, met de pastelkleurige huizen, smalle straatjes en gezellige terrassen. Een fijne relaxte sfeer!

Treinvakantie met kinderen - Berchtesgaden Duitsland

Na Salzburg zijn we doorgereisd naar onze bucketlistbestemming Berchtesgaden in Duitsland. We wilden eigenlijk langer in Oostenrijk blijven, maar dit was praktischer qua reisroute. En het Nationaal Park Berchtesgaden in het zuidelijkste puntje van Beieren is qua natuurpracht enorm indrukwekkend.

Wij zijn met de bus naar de Königssee gegaan. Een toeristische trekpleister, maar zeker de moeite waard. Hoewel we denken dat het er in het hoogseizoen erg druk is. We hebben eerst de rondwandeling Malerwinkel gedaan naar uitzichtpunt Rabenwand. Een korte wandeling van ongeveer 30 minuten. Je vertrekt links, langs de boothuizen. Vanaf het uitzichtpunt heb je het mooiste uitzicht over de Königssee!

Met een elektrische boot zijn we naar St. Bartholomä gevaren. Tip! Boek je tickets online van tevoren! In ieder seizoen zal dit boottochtje een bijzondere ervaring zijn. Nu met de herfstkleuren was het in ieder geval ook prachtig. Meest bijzondere aan de vaartocht, halverwege gaat het dak open op de rondvaartboot, wordt het heel stil en speelt de gids een deuntje op de trompet.. als dan de trompetmuziek een paar tellen later door de bergen als echowand terugkaatst, dan krijg je toch een beetje kippenvel!

Treinvakantie met kinderen Duitsland

Treinvakantie met kinderen - München

Na Berchtesgaden zijn we richting München gereisd. We kwamen erachter dat er in het weekend minder ICE’s rijden. Daarom vonden we het fijn om alvast weer in München te zijn en zo zeker te weten dat we onze ICE niet konden missen. In het weekend was het sowieso drukker en konden we al niet meer reserveren voor alle treinen. In München hebben we de toerist uitgehangen in de stad. We hebben met een huurstepje de stad wat doorgecruised! De kinderen vonden dit helemaal top!

Over Ingrid

Hoi! Wij zijn Arjan en Ingrid en samen met onze kids Casper (10) en Nova (8) zijn wij het liefst buiten, in de natuur. Of sportief bezig! De natuur heeft ons altijd getrokken op onze reizen. Met en zonder kids, rondtrekken door Noorwegen, Italië, Zuid-Afrika of Nieuw-Zeeland. Met de auto of met de trein. Zolang het maar fenomenale landschappen, actief of sportief bezig zijn en een beetje avontuur heeft, zijn wij op en top gelukkig!

De laatste jaren zijn we vooral in de bergen te vinden. In de bergen vinden wij rust, ontspanning en voelen we ons enorm thuis. De magie van de natuur in onze Europese Alpenlanden verovert iedere keer ons hart. In de winter gaan we skiën en snowboarden (komende winter gaan we zelfs voor langere tijd!) en in de zomer ontdekken we nieuwe streken te voet, op de fiets of met de auto.

Onze kinderen (en wij ook natuurlijk) laden allebei echt helemaal op van avonturen in de bergen. Gelukshormoontjes worden non-stop aangemaakt door het actief bezig zijn in de natuur. En ook al roepen ze soms iets over zere benen, iedere dag opnieuw willen ze er op uit.

De Dolomieten stonden al lang op ons lijstje en komende zomer gaan we daarheen. Verder zouden we graag nog naar IJsland en Canada gaan.

Volg Ingrid via Instagram: @peaksofplay

Zweden

Ontvang onze GRATIS preset voor de allermooiste vakantiefoto's

Meer inspiratie en tips

Deze post bevat affiliate linkjes.