travelwithkids.net

Campervakantie met kinderen

Tips van een expert

Het reizen met een camper met kinderen wordt steeds populairder, en dat begrijpen wij heel goed! Met een camper heb je altijd alles bij de hand, je hebt eigenlijk altijd je huis bij je. Daarnaast hoef je tijdens een rondreis niet elke dag je spullen in- en uit te pakken. Voor ons is het grootste voordeel dat de kinderen altijd in hetzelfde bed slapen. Ondanks alle indrukken en verschillende bestemmingen, is er dus altijd een fijn vertrouwd plekje om naar terug te keren.

In deze blog deelt Maartje haar drie tips voor een vakantie met de camper met kinderen.

Deel & pin deze blog!

Tips vakantie met camper met kinderen

Over Maartje

Wij zijn Maartje, Sebastiaan, Linde en Abel. Linde is nu net twee jaar (april ’21) en Abel is 4 maanden oud (maart ’23). Reizen is een groot onderdeel van ons leven. Onze tiende date was zelfs in Cambodja, waar Sebastiaan mij opzocht toen ik een langere reis door Azië maakte. Het reizen is niet minder geworden sinds wij twee jaar geleden ouders zijn geworden. We reizen nu juist meer en vooral langer. Toen Linde drie maanden oud was, reisden we naar Tsjechië en Polen. We hielden er rekening mee dat dit met een baby niet zou werken en we na een week terug zouden komen. Maar uiteindelijk bleven we dik zes weken weg!

Onze eerste camperreis

Tijdens onze eerste reis met Linde merkten we dat we het onpraktisch vonden om steeds op een nieuwe bestemming weer alles in- en uit te pakken. We vonden in een bestaande reisdroom van ons een oplossing: een camperbus zou ons eigen huisje op wielen kunnen zijn. Terug in Nederland gingen we hier direct mee aan de slag en niet veel later vertrokken we met onze zelfgebouwde camperbus naar Spanje en Portugal. Daar reisden we ruim vijf maanden rond en overwinterden we in de Algarve en Andalusië. Linde was 7 maanden toen we vertrokken en bijna een jaar toen we terugkwamen!

Nog meer mooie reizen

De camperbus werd verkocht en vervolgens kochten we een nieuwe, lege bus om die om te bouwen. Ook daarvan maakten we een klein paleisje en afgelopen winter reisden we drie maanden door de Balkan en Griekenland. Ik was toen zwanger van onze Abel, dus we waren toen op bad met dreumes en babybuik. De afgelopen maanden brachten we in Nederland door en werd Abeltje geboren, maar nu zijn we weer op reis. Met onze bus reizen we nu door Zuid-Engeland!

Onze ideale camper

Na terugkomst willen we ook deze camperbus weer verkopen en gaan we denken over een nieuwe camper die wat beter past bij een gezin van vier. Ook hebben we de droom om een 4×4-camperbus te maken en daarmee een grote reis van Nederland naar Zuid-Afrika te maken. Dat zal pas zijn als de kindjes wat ouder zijn, zodat zij makkelijker dat soort lange rijafstanden kunnen hebben. In de tussentijd kunnen wij al gaan dromen over hoe die 4×4-bus eruit moet zien en zouden we die al willen bouwen en verschepen naar IJsland voor een toffe reis daar. En na Afrika zouden we misschien ook wel de Amerikaanse continenten willen verkennen. Dromen genoeg dus en gelukkig leven we inmiddels van de inkomsten van onze reisblog, waarmee we de ruimte hebben om dit soort mooie, lange reizen te maken.

Camper met kinderen
Lees al Maartje haar verhalen op haar blog theorangebackpack.nl en volg haar avonturen via Instagram @theorangebackpack.nl

Op vakantie met de camper met kinderen - bouw je eigen camper

Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar wat voor ons een gouden vondst bleek te zijn, is het zelf bouwen van een camper. Hierdoor hebben we een camperbus die precies past bij ons gezin en onze behoeftes. Het allerfijnste vinden wij onze enorme zithoek. Die bouwen we ’s avonds om tot een kingsize bed en heeft dus overdag ook dat soort kingsize afmetingen. We kunnen op onze grote rondzit allemaal languit liggen, spelen en ontspannen. Heerlijk! Ook fijn zijn de vakjes in de muur voor de kinderboekjes. Onze peuter kan daar zelf bij en gaat regelmatig zelf met haar boekjes spelen.

Ontvang onze GRATIS preset voor de allermooiste vakantiefoto's

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang GRATIS onze favoriete preset voor nog mooiere vakantieherinneringen.

Op vakantie met de camper met kinderen - Laat de meeste spullen thuis

Een andere tip is om zo min mogelijk mee te nemen. Kleding kan je onderweg wassen en speelgoed hebben ze zoveel echt niet nodig. Onze kinderen hebben thuis ook niet veel spullen, want we wonen in een tiny house. Dit is voor ons dus misschien wat makkelijker dan voor anderen. Allebei de kindjes hebben één lade met kleding. Als speelgoed voor de peuter hebben we wat buitenspeelgoed mee, boekjes en een doos duplo. Ze speelt voornamelijk met de duplo, maar blijkt ook van de meest normale voorwerpen speelgoed te maken. Een lege drinkfles, een plastic beker, stenen, een mooie stok. Het is allemaal speelgoed in de ogen van een creatieve peuter!

Camper met kinderen

Op vakantie met de camper met kinderen - Koop een fijn buitenkleed

Ook willen we aanraden als je op vakantie gaat met de camper met kinderen, om een fijn buitenkleed mee te nemen. Dat soort kleden zijn lichtgewicht en vervangen voor ons de kampeerstoelen en kampeertafel die we in de praktijk eigenlijk niet gebruikten. Het kleed hebben we ook meegenomen naar een parkje of het strand, waardoor het multifunctioneel is! We zetten de doos duplo erop voor de peuter en geven de baby wat tummy time, terwijl wij een drankje erbij pakken.

pin deze blog!

Tips camper met kinderen

Deel & pin deze blog!

Onze mooiste camperreis

Australië met kinderen

Roadtrip Australie

Ontvang onze GRATIS preset voor de allermooiste vakantiefoto's

Meer inspiratie en tips

Deze post bevat affiliate linkjes.

• HI, LEUK DAT JE ER BENT!

• Welkom op mijn blog! Ik ben Marlyn en samen met mijn man en twee kinderen (uit 2018 en 2020)  een reislustig gezin uit de omgeving van Rotterdam.

• Laad ons je inspireren en reis mee naar prachtige bestemmingen over de hele wereld. Wij laten je zien dat je ook met kids prachtige reizen kan maken.

• Ontdek hoe je als reisblogger met een klein bereik samenwerkingen kunt opzetten met hotels en gratis verblijven kunt regelen over de hele wereld!